Ekologické audity slouží k vyhodnocení a kvantifikaci ekologických rizik spojených s plánovaným projektem nebo realizovaným výrobkem a následně i ke zmírnění a odstranění jejich dopadů na životní prostředí.
Při provádění těchto auditů se musí dbát v úvahu všechny ekologické aspekty.
Jedním z hlavních důvodů ekologických auditů je vyhnout se budoucím finančním ztrátám, které by mohly vzniknout nedostatečným vyhodnocením a následným odstraňováním škod na životním prostředí.
Struktura a obsah auditu životního prostředí vychází ze struktury auditu systému jakosti a doplňuje ji o ekologické aspekty a jejich monitorování.
Přínos auditu?
Přínosem našeho ekologického auditu je objektivní posouzení systému řízení environmentálních aspektů vyplývajících z konkrétních probíhajících či plánovaných činností firmy.
Výstupem je navržení řešení problémů a takových změn ve struktuře firmy, aby tato dokázala eliminovat zátěže plynoucí do životního prostředí na minimum.
Audit posuzuje :
- celkovou efektivnost firmy
- podnikatelská rizika
- úroveň procesů v rámci podnikání
- příležitosti ke snižování spotřeby a celkovému zefektivnění využívání zdrojů
- příležitosti ke snižování produkce odpadů
- příležitosti ke snižování spotřeb nebezpečných chemických látek a prostředků
- příležitosti k využívání environmentálně šetrnějších technologií
- příležitosti ke zlepšování procesů
Vzor programu auditu
- Zahájení, upřesnění auditu
- Vedení – ekologické zátěže / komunikace externí a interní / externí kontroly / sledování legislativy / ekologické havárie
- Systémové oblasti – environmentální aspekty / právní a jiné předpisy, / řízení dokumentů / řízení záznamů / interní audity / neshody, nápravná a preventivní opatření / zlepšování / přezkoumání vedením
- Personalistika – odpovědnosti a pravomoci / školení / kategorizace pracovišť / analýza rizik
- Údržba budov, zařízení a automobilů / revize vyhrazených zařízení / topný systém / provozní řády / měření zdrojů znečištění ovzduší / monitorování spotřeb energií a vody / odpadní vody / havarijní připravenost / dokumentace k PO
- Řízení provozu – environmentální aspekty / pracovní postupy / nakládání s odpady /nakládání s chemickými látkami a přípravky / osobní ochranné prostředky / havarijní připravenost /
- Prodej – komunikace se zákazníky / požadavky zákazníků
- Nakupování – výběr a hodnocení dodavatelů / nakupování nebezpečných látek
- Havarijní připravenost / BOZP, PO / zařazení objektů dle zákona o závažných haváriích / posouzení z hlediska požárního nebezpečí
- Nakládání s odpady – sběrná místa / třídění odpadů / nebezpečné odpady / průběžná evidence odpadů / povolení k nakládání s nebezpečnými odpady / smlouvy s oprávněnými firmami k likvidaci odpadů / doklady o likvidaci odpadů
- Spotřeba přírodních zdrojů / elektrická energie / plyn / tepelná energie / voda / materiál a suroviny / pohonné hmoty / papír
- Závěr auditu