Co to znamená EMAS?
EMAS, systém řízení organizací a auditů z hlediska životního prostředí ( v originále Eco-Management and Audit Scheme), je dobrovolný evropský program.Ve snaze podpořit dobrovolné aktivity průmyslu při minimalizaci dopadů činností a produktů do životního prostředí vydalo Evropské společenství v roce 1993 pravidla účasti v tomto programu formou právního nařízení.
V roce 2001 proběhla revize a EMAS byl nahrazen Nařízením č. 761/2001 tzv. EMAS 2.
Podmínky účasti v programu EMAS?
Organizace , které
- zavedou systém environmentálního managementu,
- vydají veřejné prohlášení o svém environmentálním profilu,
- nechají jej ověřit nezávislým ověřovatelem, mohou být v programu EMAS zaregistrovány
Co to je envinronmentální prohlášení?
Účelem envinronmentálního prohlášení je poskytnout veřejnosti a všem zainteresovaným stranám informace o vlivu činnosti organizace na ŽP a neustálém zlepšování jejího environmentálního profilu.
Obsah environmentálního prohlášení
- jednoznačný popis organizace
- environmentální politika a stručný popis EMS
- popis přímých i nepřímých environmentálních aspektů a jejich dopadů
- popis environmentálních cílů a jejich hodnot
- přehled dostupných údajů o významných environmentálních dopadech v kvantifikovaném vyjádření
- dodržování právních a jiných požadavků v oblasti environmentu
- jméno a akreditační číslo ověřovatele a datum validace
Požadavky na funkční systém dle EMAS
- je vytvořen a zaveden systém environmentálního managementu
- účinnost tohoto systému je systematicky hodnocena
- veřejnost a zainteresované strany jsou pravidelně informovány o vlivu firmy na ŽP formou envinronmentálního prohlášení
- pracovníci organizace jsou vedeni k aktivní účasti na všech činnostech spojených s fungováním systému
Přínos ?
- Naplnění zákona o veřejných zakázkách
- Zlepšení environmentálního profilu firmy
- Trvalý soulad s právními předpisy v oblasti životního prostředí
- Ochrana lidského zdraví a životního prostředí před možnými negativními dopady
- Zvyšování důvěryhodnosti u zainteresovaných stran
- Zvýšení ceny a image firmy